Meten van werkgeluk

Hoe gelukkig is jouw organisatie?

Hoe gelukkig is jouw organisatie?

Nu je weet dat gelukkige medewerkers betere resultaten leveren, minder vaak ziek zijn, beter samenwerken, innovatiever en meer bevlogen zijn, wil je natuurlijk aan de slag met Gelukkig Werken. De eerste stap is weten waar je staat door te meten hoe gelukkig je team, afdeling of organisatie is. Daarna kun je op basis van de resultaten gericht aan de slag met het vergroten van het werkgeluk.

Het HappinessBureau meet werkgeluk langs twee kanten van dezelfde medaille: vanuit het perspectief van de medewerker en dat van de organisatie. Beide zijn namelijk verantwoordelijk voor werkgeluk.

1. De kant van de medewerker

Voor de kant van de medewerker brengen we het persoonlijk welbevinden in kaart op basis van de wetenschappelijke inzichten van Martin Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie. Het betreft de onderdelen Zingeving, Voldoening, Plezier & Verbinding.

Zingeving: mensen zijn gelukkiger in hun werk als ze het gevoel hebben zinvol werk te doen en een positieve bijdrage te kunnen leveren.

Voldoening: door elke dag je talenten te gebruiken, voortgang te boeken en hier erkenning en waardering voor te krijgen, vergroot je je geluksgevoel op het werk.

Plezier & verbinding: het onderhouden van goede relaties op het werk en het delen van positieve momenten maakt veel mensen gelukkig

2. De kant van de organisatie

Vanuit het perspectief van de organisatie is het door het HappinessBureau ontwikkelde HEART-model van toepassing:

  • Happy Cultuur: een open cultuur met een inspirerende visie en aandacht voor (het werkgeluk van) medewerkers.
  • Energiegevende werkomgeving: met de inrichting van de juiste werkomgeving bijdragen aan informele vergaderplekken, ontspanning en creativiteit.
  • Agile leiderschap: leiders die een inspirerende visie delen, die ruimte bieden om fouten te maken en kansen om talenten te ontwikkelen.
  • Reis van de medewerker: Alle (HR-)processen moeten ertoe leiden dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en gelukkig kunnen zijn.
  • Technologie die voor je werkt: De technische tools en sociale media die ter ondersteuning nodig zijn om resultaten te bereiken.

Overzichtelijke rapportages

Nadat de survey is ingevuld door de medewerkers (vaak is dat binnen 10 minuten gebeurd), leveren we snel de rapportages op. Dit omvat standaard een rapportage voor de gehele organisatie en indien gewenst rapporten voor diensten/afdelingen/teams. We bieden ook rapporten op individueel niveau. 

We lichten de resultaten altijd toe. Twee presentaties zijn standaard inbegrepen, waardoor er voldoende ruimte is om vragen te stellen over de bevindingen.

Indien gewenst kunnen we een filmpje maken waarin we kort de belangrijkste resultaten toelichten. Dit kan dan in de organisatie worden gedeeld.

Het HappinessBureau heeft van het bekende onderzoek van professor Amy Wrzesniewski (Job-Career-Calling) de Nederlandse benchmark ontwikkeld. De meting naar werkgeluk kan eenvoudig worden uitgebreid met de stellingen uit dit onderzoek. Je krijgt hierdoor een goed beeld hoe medewerkers naar hun baan kijken. Zien ze hun baan puur als middel om brood op de plank te krijgen en geld te verdienen voor het leven naast hun werk? Of zijn ze meer carrièregericht en zien ze hun huidige baan als investering en opstap naar een volgende functie? Of is het werk een roeping en een van de belangrijkste dingen in hun leven?

De wijze waarop medewerkers naar hun baan kijken hangt samen met de mate van werkgeluk die zijn ervaren, hoe trots zij zijn op de producten en diensten van de organisatie en of zij de organisatie al dan niet aanbevelen als werkgever aan vrienden en kennissen.

Jaarlijks onderzoek

Het HappinessBureau meet werkgeluk en employee experience in organisaties. Daarnaast voeren we ieder jaar een onderzoek uit naar een aspect van werkgeluk. Zie de pagina met de resultaten van de afgelopen jaren.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.

Binnen enkele uren na verzending van dit formulier ontvang je een ontvangstbevestiging in je mailbox. Heb je deze niet ontvangen? Controleer dan je spambox of stuur een e-mail naar info@happinessbureau.nl. Een aantal e-mailproviders, waaronder Gmail, Hotmail en Livemail, accepteert namelijk niet altijd automatisch gegenereerde ontvangstbevestigingen.